zaterdag 23 maart 2013

I²C LM97 Temperatuur sensor

In I²C unit wil ik toch voor de zekerheid een temperatuurmeter hebben.
Ik heb gekozen voor een LM97 temperatuur sensor.
LET OP!!! Deze ic werkt op 3.3V !!




0,5'C / 1'C  12 bit +Sign Temperatuur Sensor, 2 wire.





Na even 4 kabeltjes als test opstelling te solderen ziet het even er zo uit.
Helaas krijg ik geen betere foto ervan gemaakt , maar het gaat om het idee. ;)
 Ik vond wel een soort gelijkenis die duidelijker is , maar niet van mij afkomstig is.


De print die ik hiervoor gemaakt heb ziet er dan in layout zo eruit.:

Het adres dat ik toegewezen krijg is.:
     0  1  2  3  4  5  6  7  8  9  a  b  c  d  e  f
00:          -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 
10: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 
20: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 
30: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 
40: -- -- -- -- -- -- -- -- 48 -- -- -- -- -- -- -- 
50: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 
60: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 
70: -- -- -- -- -- -- -- --
Om dit geheel uit te lezen gebruik ik deze code.:
#!/usr/bin/python
# Raspberryboard Mainunit V0.1
#
# Author : Pascal Schuffelers
# Site   : http://www.vbib.be
# 
# Date   : 23/03/2013 tijd.: 02:44 uur.
#

import smbus

bus = smbus.SMBus(1)
address = 0x48
lm96temp = bus.read_byte_data(address, 0x00)
factor = 1.9 
lm96eindtemp = lm96temp * factor
print lm96eindtemp

De correctie factor om de juiste temperatuur te zien heb ik gemeten en komt dus uit op 1.9.
Dit heb ik gemeten met een digitale temperatuur meter die ik eens via marktplaats heb gekocht, deze word veel in de industrie gebruikt, dus de nauwkeurigheid is zeer goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten